Analyse av praktiske eksempler
Illustrasjoner: Milica Kojović
I teksten til disse eksempeldialogene har vi markert gode/anbefalte fraser med grønn farge, og mindre gode, uhøflige fraser med rød farge.
Eksempel 1
Kim ringer til Kåre Klagesund som nylig har fylt ut kontaktskjemaet på nettsiden til Fort gjort AS.
Previous
Next
Eksempel 2
Birgitte Byråberg ringer til kundesørvis fordi hun ikke får logget seg inn på systemet.
Previous
Next
Eksempel 3
Astrid Arkivhavn ringer til Fort gjort AS for å spørre om de har mottatt fakturaen fra Brevlager AS. Henrik tar telefonen. Han pleier ikke å prate med kunder eller leverandører, men i dag var alle kundebehandlerne opptatt.
Previous
Next
Eksempel 4
Det er torsdag, kl. 10. Henrik kom på et jobbmøte etter å ha jobbet hjemmefra i en stund, men det er nesten ingen på kontoret: Bare Kim sitter på kontoret sitt og ser ut til å være veldig opptatt. Henrik ringer til Anna.
Previous
Next
Eksempel 5
Malin ringer til DinBinders AS for å bestille noen kontorartikler.
Previous
Next